Nyt on sitten kisakausi avattu.Olimme Pärnussa viikonloppuna kisaamassa aika kosteassa kelissä.
Edellisenä viikonloppuna eli äitienpäivänä suunnistimme Virtasalmelle Motoparkkiin kokeilemaan pyörää ennen tosi koitoksia.
Vähän hukkareissu kun ei saatu ajaa melurajojenollessa 97dsb. Ensimmäisellä yrittämällä tuli musta lippu ja desibelit 101 , toisella
kertaa killerin kera 102. Eikähän noilla arvoilla pyörästä saatu edes kaikkia tehoja irti. No,tulipahan käytyä.
Ensimmäinen kisa 13-14.5.2011 Viron Pärnu
Lähdimme tapamme mukaan yötä vasten torstaina kohti satamaa ja aamulaivalla kohti kisapaikkaa.
Perjantaina treenipäivä ja lauantaina aamutreeni , aika-ajo , kaksi kilpailua.
Kisapaikalle päästyämme alkoikin koko viikonlopun kestävä satelu eli vetinen keli.
Perjantaina kävimme radalla kolmesti ja kaikki toimi hyvin.
Lauantaina olimme aika-ajon ykkösiä selkeästi.Eroa Tarmo Tempeliin sekunnin verran.
Ensimmäinen kilpailu ei tuottanut suurempia ongelmia , päinvastoin. Startti onnistui hyvin ja johdimme koko kisan ajan. Voittomarginaali
maalissa melko ylivoimainen.Kierroksia 12 ja vesikeli.
Toinen startti alkoi yhtä hyvin ja johdimme kisaa aina toiseksi viimeiselle kierrokselle reilusti. Viimeisellä kierroksella tulikin
sitten hiukan ongelmia. Tarmo Tempel pääsi kantaan ja ohitti meidät ns.takakurvissa. Johtuneeko kylmästä kun peukalo puutui ja ei saanut
vaihdetta pienemmälle eli ei saatu kuitattua enää viimeisessä maalisuoran kurvissa. Ero oli minimaalinen maalissa.
Tosin kierrosajat hidastuivat kierroksella ohitettavien ohella. Tuolla radalla ei ihan joka paikassa ohitella ilman suuria riskejä.
Vaan oikein hyvä kisakauden alku.Tuli ykkössija ja kakkossija eli voimme olla tyytyväisiä kauden alkuun.
Seuraava koitos on sitten Jurvassa 28-29.5.2011
Ja tarina jatkuu :
Jurva 27.-29.5.2011
Perjantai oli treenipäivä ja saimme ajella kuivalla kelillä.Sisäänajettiin uudet sliksit ekassa treenissä.Lopuissa ajeltiin viime kesäsillä renkailla.
Kaikki tuntui toimivan hyvin.Niin sivuvaunu kuin miehetkin.
Säätiedotus lupailikin sitten sadetta illemmalla ja pitihän se paikkansa. Eli iltagrillaukset hoideltiinkiin sitten bussin sisätiloissa.
Lauantainakin tuli vettä aamusta alkaen ja ensimmäiseen aika-ajoon laitettiin sadekelin "gummit". Hyvin meni ja ykkösiä oltiin parin
sekunnin erolla seuraavaan. Toiseen aika-ajoon laitettiinkin uudet sliksit, säästeltiin sadekelille vanhaa takarengasta.
Ajo sujui hyvin niilläkin, emme jääneet kuin 0,01s edellisestä aika-ajosta. Mustonen purkkarinsa kera ajoivat kuitenkin ykkösajan eli
ottivat paalun sunnuntaille. Pasi Vepsä/Marko kolmansia.
Sunnuntaina sattui ja tapahtui paljon kaatumisia sooloilla. Oli öljyä radalla ja ei sade helpottanut puhdistusta.Sehän tiesi liukasta keliä kaikille.
Kilpailu alkoi mainiosti ja nousimme lähdössä ensimmäisiksi. Mustonen seurasi tuntumassa useamman kierroksen ja sitten ohi.
Ei ollut enää mahdollisuuksia ohi kisan edetessä. Takarengas petti jälleen eikä pitoa löytynyt pätkääkään. Jäkiviisaana voisi sanoa ,
jotta olisihan se uusi rengas ollut.....vaan kotona tallissa. No,toisena kuitenkin tultiin maaliin ja ehjinä. Kisa sinällään ei ollut kovin
mielenkiintoinen yleisölle erojen oltua aika suuria. Makkula/Asumaniemi jäivät yli minuutin kärjelle. Heillä suuria ongelmia.
Mustonen siis voitti , minä toinen ja Makkula kolmas. Ja Vepsä ajoi slikseillä koko kisan maaliin saakka ilman pyörähdyksiä:)
"Perjantaina oli treenipäivä ja Makella uusi purkkiorjakokelas kyydissä. Oma kyytiläinen loukkaantui viikko takaperin moottoripyörähaverissa.
Selässä hyvälaatuinen hiusmurtuma ysinikaman kohdalla. Riku voi hyvin ja toipuminen kestää 2-3 kuukautta. Eli tämä kesän kisailut ohi.
Kähösen Tommi ollut kyydissä viime syksynä harjoitus mielessä , ei muuta.
Treenit sujuivat odotetusti eli opettelemista ja opettamista. Ja vauhtia lisäillen kierros kierrokselta.
Lauantaina ensimmäinen aika-ajo meni paremmin kuin toinen. Sijoitus kummassakin neljäs. Ensimmäisiä olivat Juha Nikkanen/Aki Aalto , toisina
Tapio Mustonen/Tommi Koskinen , kolmansia Pete Makkula/Harri Asumaniemi.
Kisa ajettiin myös lauantaina mutta supistettiin 12 kierrokseen aikataulun niukkuuden puitteissa.
Make ajoi koko kisan varman päälle ja tasaisen lujaa. Kärjessä taistelivat Nikkanen/Aalto ja Makkula/Asumaniemi.
Kisa meni hyvin olosuhteisiin nähden ja purkkiorja jaksoi ja pysyi kyydissä. Sijoitus neljäs ja varmasti paranee seuraavissa koitoksissa:)
Kisan voitti Makkula/Asumaniemi , toisena Nikkanen/Aalto , kolmansina Mustonen/Koskinen.
Aika-ajojen jälkeen Make kyyditti kilpailun "pääpomoa" Jonna Huuskosta ja siitä enemmän Kasakuvat.fi sivuilla. Siellä on videoklippiä
tapahtumasta. Kuvattiin osa helikopterista a la Kari Karttiala.Kannattaa katsoa:)
"Moi ,
Perjantaina iloisina ja toiveikkaina Pärnun kisapaikalle. Makella lainapurkkiorja mukana. Koskisen Tomi on Tapio Mustosen purkkiorjana normaalisti. Treenit menivät hyvin kuskin sekä purkkarin tutustuessa toisiinsa ajohommissa.
Eli tuntuma lauantain koitoksiin erittäin positiivinen. Ennen iltagrillauksia piti pyörää hiukan korjailla eli korjailtiin keulan ripustuksia.
Tunnetusti Pärnun rata erittäin röykkyinen joten pyörä todella kovilla. Ja tietty kilpailijatkin.
Lauantaina olikin sitten vain yksi aika-ajo ja kaksi kilpailua. Aika-ajo sujui hyvin ja Make/Tomppa paalulle. Eroa kakkoseen 2.3 sekuntia.
Ensimmäisen kisan lähtö hiukan epäonnistui ja Eero Pärm/Peeter Kuut livahtivat kakkosruudusta ohi. Make ajoi seitsemän kierrosta peesissä ja sitten puhdas ohitus takasuoralla. Pieni vauhdin lisäys ohituksen jälkeen ja maalissa eroa kakkoseen 1.8 sekuntia. Toisena Eero Pärm/Peeter Kuut ja kolmantena Tarmo Tempel/Priit Kaas.
Molemmissa kisoissa 15 kierrosta kuivalla kelillä.
Rankka viikonloppu ja lopputulos erittäin hyvä.
Kemora 30-31.7.2011
Make kertoo:
"Lauantain treenit nyt toista kertaa uuden purkkiorjan Tommi Kähösen kanssa sujui ihan ok.
Ajettiin "sisään" pari uutta rengasta kahdessa sessiossa ja toiset kaksi ajettiin reipasta vauhtia 20 minuuttia per kerta.
Uuden renkaan sisäänajo vaatii noin 8 kierrosta jotta rengas lämpenee kunnolla.
Sunnuntaina olikin sitten kaksi aika-ajoa. Teimme jo ensimmäisessä oman enkan Kemoran radalla.
Aika tasan 1:14,00 ja tuon perusteella lähtöruutu kakkonen. Juha Nikkanen ja Aki Aalto olivat omilla lukemillaan eli 1:12,407.
Toisessa aika-ajossa emme parantaneet aikaa vaan alle 1:15,00 meni sekin.
Petri Makkula/Harri Asumaniemi jäivät yhden tuhannesosan meidän ekan session ajasta ajalla 1:14,001.
Startti sujui mallikkaasti ja peesailimme Nikkanen/Aalto paria muutaman kierroksen. Aika-ajon perusteella tämä pari eteni aivan omaa vauhtiaan
ja karkasivat muilta. Taaempana käytiinkin sitten aivan oma "taistelunsa" seuraavista sijoista.
Yhdeksännellä kierroksella kävikin sitten "työtapaturma". Vasenoikeayhdistelmässä purkkiorjani putosi kyydistä ja kisa oli ohi meidän osalta.
Kisan voitti Nikkanen/Aalto,toisena Makkula/Asumaniemi (eroa maalissa 20.918) ja kolmantena Mustonen/Koskinen
Seuraavana kisataan Virtasalmen Motoparkissa 28.8.2011 "
" Pojat menivät jo torstain vastaisena yönä paikalle "sihteerin" jäädessä toipumaan käsileikkauksesta kotiin yhdeksi yöksi.
Aallon Akin kanssa menimme perjantai- iltana joukkoon tummaan.
Makella kyydissä tällä kertaa Henri Paukkunen. Henrihän oli purkkiorjana 2009 Makella ja lupautui kyytiläiseksi pariin viimeiseen kisaan. Eli
neljäs purkkiorja tänä kesänä.
Perjantain treenit sujuivat ihan hyvin. Ei ongelmia pyörässä eikä miehissä.
Lauantaina eka aika-ajo sujui hyvin ja kuivalla kelillä. Sijoitus kolmas ja parannusta 3 sekuntia edellisen vuoden kierrosaikaan.
Nikkanen/Aalto omilla lukemillaan muihin nähden. Maken kierrosaika 1.35 ja risat.
Toinen aika-ajo meni myös hyvin ja aika parani hiukan. Makkula/Asumaniemi kuitenkin menivät neljällä kymmenyksellä ohi:(
Paalulle siis Nikkanen/Aalto,toisena Mustonen/Koskinen,kolmas Makkula/Asumaniemi ja neljäs Make/Henkka.
Ainut ongelma ja jossittelu ajan parantamiseen tietty oli....purkkarin kahva meni poikki ja kiinni pitäminen hiukan vaikeaa. Eli jäi viimeiset
puristukset tekemättä. Vaan hyvin meni silti.
Sunnuntaina lämmin ja aurinkoinen sää. Startti onnistui hyvin ja heti lähdössä ensimmäiset neljä erottuivat muusta porukasta.
Mustonen/Koskinen johtivat pari kierrosta kunnes Nikkanen/Aalto,Makkula/Asumaniemi ohittivat takakurveissa.
Make Henkan kanssa kuitenkin ihan tuntumassa 5 kierroksen ajan. Vauhti olisi riittänyt taistelemaan kolmannesta sijasta mutta moottorin lämmöt nousi
hälyttävästi. Maken oli pakko höllätä ja antaa muiden mennä. Varma neljäs sija kaikesta huolimatta hyvä .
Ensi talvena pyörään tehdään muutoksia jotta sama ei toistu.
Nikkanen/Aalto ylivoimaiseen voittoon , eroa Makkula/Asumaniemeen n. 24sekuntia. Mustonen/Koskinen kolmas.
Suomen Cupin voitti siis Makkula/Asumaniemi, toinen Mustonen/Koskinen, kolmas Nikkanen/Aalto ja Make neljäs.
Nyt on sitten kauden viimeiset kisat kilpailtu Pärnussa ja Riikassa. Tässä "raportti" vielä hiukan "käsivikaisena" kirjoitettuna:)
Perjantaina aamulautalla yli ja kisapaikalle treeneihin suorinta tietä. Varikolla olikin kiitettävästi sivuvaunuja paikalla.Ilmoittautuneita peräti 15 kilpailijaa eli kesän ennätys osallistujista.
Makella kyydissä Henri Paukkunen ja treenit sujuivat oikein hyvin. Miehet kunnossa ja samoin pyörä.Vettä tuli tosin välillä rankastikin vaan rata ehti aina kuivahtaa sen verran ettei sadekelin kummeja laitettu.
Lauantaina oli vielä yksi treeni ennen varsinaista aika-ajoa. Olipa radalla vilskettä aika-ajon aikaan kun 15 sivuvaunua kuskineen, purkkiorjineen kiersivät rataa.
Makkula/Asumaniemi paalulle, Nikkanen/Aalto toisena ja Make/Henkka kolmantena.
Kisa oli myös lauantaina ja lähdössä ratkaistiin Eestin mestaruus. Makella startti onnistui mainiosti ja ekaan mutkaan kakkosena.
Mahdollisuuksia olisi ollut jopa kisan voittoon mutta useammalla kierroksella ohitettavat hidastivat hiukan vauhtia. Olisihan ohi toki
päässyt vaikka miltä puolelta mutta turhia riskejä ja kontaktia ei kannattanut ottaa. Kisaa oli upea katsella kun radalla tapahtui koko ajan
Kärki meni omaa vauhtiaan mutta takanakin tapahtui ohituksia eikä yleisökään kyllästynyt.
Kisan voitti Makkula/Asumaniemi,toinen Make/Henkka ja kolmas Mustonen/Koskinen.
Launtai yönä ajeltiinkin sitten Latvian puolelle Riikaan , Bikerniekin radalle. Siellä ei pisteitä jaossa ,mutta kova kisakoitos vielä kesän päätteeksi.
Sunnuntaina yhdet treenit ja sitten aika-ajoon.Ratahan on vaativa niin kuskille kuin purkkiorjallekin.Turva-alueita ei oikeastaan ole joten
tarkkana oli oltava.Muutaman kerran treeneissä Makekin lipsahteli nurmen puolella.Vaan eipä ollut ainoa.
Aika-ajon ensimmäinen Makkula/Asumaniemi,toinen Make/Henkka, kolmas Tempel/Kaas.
Startti epäonnistui Makella ja tipahti neljänneksi. Ohitus Temppelistä kuitenkin nopeasti ja Makkulan, Mustosen kantaan.Voitostakin olisi
tullut kova taistelu vaan Makella loppui takarengas. Make ajoi kuitenkin kisan toiseksi nopeimman kierrosajan. Pärm/Kuut ajoivat uuden
rataennätyksen ja sijoittuivat neljänsiksi.
Kisan voitti Makkula/Asumaniemi , toinen Mustonen/Koskinen ja Make/Henkka kolmansia.
Kaiken kaikkiaaan reissu meni hyvin ja hauskaa oli. Meidän porukassa ennätykselliset 14 henkeä ruokakunnassa. Sopu sijaa antoi:)
Kauden päättäjäiset on Virtasalmella 1.-2.10 ja tervetuloa sinne kaikki kynnelle kykenevät ja halukkaat.
Kuvia löytyy edelleen Kasakuvien sivuilta kunhan ne on ehditty päivittää.
Kauden 2020 päättäjäiset Ravintola " Oi Hanko " klo.18.00 alkaen
Ruokailu ja perinteiset palkinnonjaot ja puheet.