Suoraa raporttia kentän laidalta, Pian kertomana :
25-26.5.2012
JURVA
Perille menimme aikaisempien kesien tapaan tortain ja perjantain välisenä yönä.Kuljetuskalustona tällä kertaa matkailuauto ja
peräkärrissä pyörä.Bussi sen verran keskeneräinen vielä. Joutuihan tuomatka noinkin vaikka outoa kylläkin.
Perjantain treenit Tero Tompon purkkiorjan (Jani Peltomaa) ja uuden kokelaan Joonas Juolan kanssa.
Eihän nuo sujuneet toivotulla tavalla. Jarrut jumissa 3-4 kierroksen jälkeen. Koetettiin saada jumitus korjattua treenien jälkeen ja odottelemaan lauantain aika-ajoa.
Lauantain ensimmäinen aika-ajo ja sijoitus viides.Toiseen ei edes lähdetty,sillä jarruongelma haittasi edelleen.
Pojat yrittivät vielä ennen kisan alkua korjata tilannetta mutta kun ei niin ei.
Make päätti jättää kisan väliin ja siirryimme katsomon puolelle. Ikävä kyllä.
Kisan voitti Pekka Päivärinta/Adolf Hänni,toisena Makkula/Asumaniemi ja kolmentena Mustonen/Koskinen.
Kisassa mukan 11 sivuvaunua miehineen.
5-7.6.2012
Virtasalmi
Jarrutkin saatiin kuntoon kun ehti kotona syventyä kunnolla asiaan:) Ja mentiin omalla bussillakin vaikka ei vielä maalattu.
Perjantain treeneissä kyydissä Teijo Ripatti.Makella ei ollut vielä tiedossa purkkiorjaa kisakyytiin.Päivän mittaan koetettin soitella ja kysellä olisiko ketään sopivaa. Ja lopulta tärppäsi:) Saimme vinkin nuoresta Joni Järästä. Oli edellisenä kesänä kokeilemassa yhden kisan kyytiläisenä Hiljasen Harrilla.
Jarrutkin saatiin kuntoon kun ehti kotona syventyä kunnolla asiaan:) Ja mentiin omalla bussillakin vaikka ei vielä maalattu.
Perjantain treeneissä kyydissä Teijo Ripatti.Makella ei ollut vielä tiedossa purkkiorjaa kisakyytiin.Päivän mittaan koetettin soitella ja kysellä olisiko ketään sopivaa. Ja lopulta tärppäsi:) Saimme vinkin nuoresta Joni Järästä. Oli edellisenä kesänä kokeilemassa yhden kisan kyytiläisenä Hiljasen Harrilla.
Eli aika tuore "tapaus" vaan ainahan kannattaa yrittää.Puhelinsoitto ja Joni oli heti valmis koettamaan.
Lauantaina uusi purkkiorja ohjeiden avustamana kyytiin ja radalle.Ensimmäinen aika-ajo meni suorastaan loistavasti ja pojat kolmansia.
Lauantaina uusi purkkiorja ohjeiden avustamana kyytiin ja radalle.Ensimmäinen aika-ajo meni suorastaan loistavasti ja pojat kolmansia.
Toinen ajettiin sateella ja ykkösiä.Eli ruudusta kolme kisaan.Maken uusi purkkiorja on luonnonlahjakkuus. Ja nuo aika-ajot Maken kanssa taidonnäyte.
Kehunko
liikaa?.)
Sunnuntaina startissa Make jäi pahasti pussiin ja menetti pari sijaa heti lähdössä.Ohitettua Tempelin useamman kierroksen jälkeen kärki oli karannut liian kauas.Nikkanen johti ylivoimaisesti,Mustonen toisena ja Pärm kolmantena.
Ja ei kilpailua ilman draamaa.Nikkaselta suorastaan repesi rengas ja joutui keskeyttämään. Maken sijoitus nousi näin kolmanneksi.
Ensimmäinen Mustonen/Koskinen,toisena Pärm/Kuusk ja kolmantena Artiola/Järä
Ensimmäinen Mustonen/Koskinen,toisena Pärm/Kuusk ja kolmantena Artiola/Järä
Jälleen viivalta starttasi 11 sivuvaunua miehineen.
29-30.6.2012
Kemora
Perjantaina treenejä neljästi ja parani koko ajan uuden purkkiorjan myötä.Otin aikaa joka kerralla jotta tiesimme tilanteen missä mennään.
Paras aika 1.15 ja risat eli ei huono.Viime kesänähän meni tasan 1.14.00.Vaan tuosta oli hyvä jatkaa.Pyöräänkään ei tehty suurempia muutoksia. Pyörän kulmia säädeltiin kohdilleen ja siinä kaikki.
Launatin ensimmäisessä aika-ajossa tuli kolmas sija ja toisessa neljäs.Nämä ajettiin kuivalla kelillä.Nikkanen/Pitkonen nopeimpia ja paalulla.
Kisaan valmistauduttin vesisateessa ja wet race tuli eli 13 kierrosta ajettavaa.
Make sai ihan hyvän startin ja piti oman sijansa. Mustonen,Makkula,Nikkanen ja Make peräkkäin useamman kierroksen.
Sitten Make ohitti Nikkasen neljännellä kierroksella upeasti maalisuoran kurviin tultaessa ja aloitti takaa-ajon kärkiparin takana."
Hiljaa hyvä tuli" ja kahdeksannella kierroksella saavutti kärkiparin ja kisan voitto oli kolmen kauppaa.
Ja sitten Makkula pyöräytti, Make ja Mustonen ohi molemmilta puolilta ja kisan kärkikaksikkona.
Alkoi "kamppailu" voitosta. Make kärkkyi muutaman kierroksen Mustosen takana ja ohitti taas maalisuoran lopulla .Allekirjoittanut oli ehkä hiukan pakahtua jännityksestä:)
Make ja Joni ruutulipulle ykkösinä,Mustonen/Koskinen jäi 1,3s ja Nikkanen/pitko kolmansia.
Eli kaiken kaikkiaan todella onnistunut viikonloppu ja kaikki voivatolla tyytyväisiä.
Viivalta starttasi 10 sivuvaunua miehineen.Jokaisessa kilpailussa ollut kiitettävästi osanottajia mikä on hyvä katsojienkin kannalta.
Seuraava tapahtuma Imatran muistojen ajot 4-5.8.2012.Bussinkin pitäisi olla silloin edustuskunnossa.
Tervetuloa sinne kaikki,kahvit tarjoan ja jopa pullaa:)
Eli kaiken kaikkiaan todella onnistunut viikonloppu ja kaikki voivatolla tyytyväisiä.
Viivalta starttasi 10 sivuvaunua miehineen.Jokaisessa kilpailussa ollut kiitettävästi osanottajia mikä on hyvä katsojienkin kannalta.
Seuraava tapahtuma Imatran muistojen ajot 4-5.8.2012.Bussinkin pitäisi olla silloin edustuskunnossa.
Tervetuloa sinne kaikki,kahvit tarjoan ja jopa pullaa:)
Riika , Latvia/27.7.-28.7.2012
Pärnun radan ollessa edelleen keskeneräinen tulikin "pikavisiitti" Latviaan Bikerniekin radalle Riikaan.
Perjantai aamuna laivaan Vepsän Pasin autolla kun bussi ei ollut vielä ihan valmis.Tallinnasta ajomatka Pärnun ohitse Riikaan reilut kolmesataa kilometriä vaan onneksi kiirusta ei ollut. Treenit iltapäivällä.
Maken oma purkkiorja ei päässyt mukaan työ esteiden vuoksi joten Vepsän Pasi lupautui purkkiorjaksi kisa viikonlopuksi. Muulloinhan Vepsä ajaa omalla sivuvaunulla kilpaa.Eli mukana minimiehitys:Make,Pasi ja allekirjoittanut itse.
Perjantain treenit sujui ongelmitta.Ainoastaan liian kuuma ja hiostava ilma kiusasi.
Lauantaina oli vielä yhdet treenit ennen aika-ajoa.Make ja Pasi paransivat perjantaisia kierrosaikoja muutamalla sekunnilla. Jotta ihan hyvältä näytti aika-ajoa ajatellen.
Ensimmäinen ja ainoa aika-ajo sujuikin mallikkaasti. Tuli toinen sija ajalla 1,49.ja rapiat.Juha Nikkanen/Sami Pitkonen paalulle ajalla 1,47.287. Kolmansina Alvar Lepson/Silver Kuusk 1,50 ja rapiat.
Kilpailustartissa Makella epäonnea.Myöhästyi hieman ja Pärm ja Lepson ohittivat molemmilta puolilta.
Nikkanen/Pitkonen pitivät ykkössijan alusta loppuun ja Pärm ihan yhtä varma kakkonen.Make ohitti parin Lepson/Kuusk kisan puolessa välissä ja kolmas sija näytti varmalta.Vaan aina sattuu ja tapahtuu.
Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä maalisuoran puolessa välissä kuului kunnon rusahdus ja se siitä kisasta. Takakolmio repesi alhaalta , ketjut lähti päältä ja katkaisivat jarruputken.Tässä tilanteessa oli onnea ja paljon matkassa.Jos pojat olisivat ehtineet suoran päähän huippunopeudessa eli 230-240km.....radalla ei ole turva-alueita.Jokainen voi kuvitella mitä
olisi seurannut tuosta tilanteesta.
Allekirjoittanut ei ainakaan surrut menetetyä kolmatta sijaa.Onneksi on varjelus matkassa mukana.
Sunnuntaina kotiin ja pyörähän piti saada kuntoon seuraavaksi viikonlopuksi Imatralle.
Muistojen ajot Imatra 4.-5.8.2012
Reissu tehty ja mukavaa oli.
Ei siitä sen enempää.
Seuraavat tosi tapahtumat Virtasalmella 25.-26.8.2012
HUOM: Netistä löytyy osoitteesta : http://www.youtube.com/watch?v=gBVNruczGf0 ankaraa kilvanajoa.
Jos linkki ei toimi , video löytyy "you tubesta" hakusanalla "Artiola Racing"
Virtasalmi 24.-26.8.2012
Tämä viikonloppu ei sitten mennytkään ihan putkeen. Aika murheellinen loppu kisakaudelle.
Perjantaina oli viisi treenikertaa. Ensimmäisen jälkeen piti säätäätakapäätä uudelleen. Riikan reissun jälkeen näet vaihdettiin uusi takakolmio,jarrulevy ja palat.Toiseen treeniin uudet kumit alle ja niille sisäänajo. Kolmas jätettiin väliin säätöjä tehdessä.
Toiseksi viimeinen jäikin sitten viimeiseksi.
Tämä viikonloppu ei sitten mennytkään ihan putkeen. Aika murheellinen loppu kisakaudelle.
Perjantaina oli viisi treenikertaa. Ensimmäisen jälkeen piti säätäätakapäätä uudelleen. Riikan reissun jälkeen näet vaihdettiin uusi takakolmio,jarrulevy ja palat.Toiseen treeniin uudet kumit alle ja niille sisäänajo. Kolmas jätettiin väliin säätöjä tehdessä.
Toiseksi viimeinen jäikin sitten viimeiseksi.
Takasuoralla 20 metriä ennen jarrumerkkiä rysähti. Pyörästä petti yksi tukitanko takaa , vauhtia 220-230km/h....
tuli paljon rojua eli pyörä meni täysin korjauskelvottomaksi. Vaan iloonkin on aihetta: Make ja Joni kunnossa. Vaikkakin klisee mutta nyt oli varjelus mukana.J onilla oikean käden ranteessa todettu murtuma ja Make oli yön yli Mikkelissä tarkkailtava.
Aika ilmeistä lievä aivotärähdys vaikka lääkäri ei sitä sanonut. Kuvauksessa ei löytynyt mitään eli pelkällä säikähdyksellä selvittiin.
Laitan muutamia kuvia pyörästä. Kypärää en kuvannut,mutta isku ollut luja.Takaa mennyt puhki. Kuvat löytyvät kuvagalleriasta
Aika ilmeistä lievä aivotärähdys vaikka lääkäri ei sitä sanonut. Kuvauksessa ei löytynyt mitään eli pelkällä säikähdyksellä selvittiin.
Laitan muutamia kuvia pyörästä. Kypärää en kuvannut,mutta isku ollut luja.Takaa mennyt puhki. Kuvat löytyvät kuvagalleriasta
Joku saattaa miettiä jotta kuis nyt etäpäin?!?Onko kisakausi ohitse?
Make ja Joni päättivät osallistua Pärnun viimeiseen kilpailuun 15.-16.9.2012
Tallissa puolivalmis pyörä josta puuttuu mm käsihallintalaitteet,vaihtonapit ja vähän muutakin.Tässä olisi nyt aikaa vajaa kolme viikkoa saada kaikki kuntoon.Myös kuski ja purkkari.
Make ja Joni haluaisivat lopettaa tämän kauden ajamiseen eikä rysäykseen.Eli Pärnussa ei ole tavoitteita sijoituksista tahi edes
voitosta vaan ajamisen iloa ja nautintoa.
Ensi talvena ei tarvitse arvata missä Make aikansa viettää.Uuden pyörän rakentaminen alusta loppuun vie paljon aikaa ja tunteja ei varmasti tule laskettua.Toivottavasti allekirjoittanutkin pystyy auttamaan tuossa urakassa edes vähän.
Kirjoittelen kuulumisia vielä syksyn mittaan ja talvenkin. Josko sivuvaunun rakentaminen, kokoaminen kiinnostaa, laitan kuvia.
Mutta siitä sitten myöhemmin.
Kauden 2020 päättäjäiset Ravintola " Oi Hanko " klo.18.00 alkaen
Ruokailu ja perinteiset palkinnonjaot ja puheet.